شنبه - چهارشنبه: 16:00 الی 20:00

درمان اسکار بینی1402

اسکار بینی بعد از انجام جراحی رینوپلاستی به روش باز، که باعث ایجاد برش‌هایی بر روی بینی می‌شود، امکان ایجاد اسکار در ناحیه مورد عمل وجود دارد. این اسکارها ممکن است برای برخی افراد ظاهر ناخوشایند و دردناک باشند. بنابراین، افراد ممکن است به دنبال راهکارهایی باشند تا اثرات جای اسکار به حداقل رسانده شود.

انتخاب یک پزشک با تجربه و مهارت در زمینه درمان اسکار بینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این پزشک با بررسی نوع پوست و شرایط خاص هر فرد، بهترین روش درمانی را تعیین می‌کند.

اسکار بینی

درمان این اسکارها ممکن است از طریق متداول‌ترین روش‌های جراحی یا روش‌های کم تهاجمی مثل لیزر، میکرودرم‌آبریژن، و استفاده از فیلرها صورت بگیرد. همچنین، مهم است که این درمان‌ها با دقت انجام شوند تا نتایج بهینه به دست آید و اثرات جانبی به حداقل برسد. از این رو، مشاوره با پزشک تخصصی و اعتماد به تجربه او می‌تواند برای افرادی که به دنبال درمان اسکار بینی هستند، گام موثری باشد.

تیم تخصصی دکتر سید محمد طالب زاده مشاوره کاملی در مورد درمان اسکار بینی بعد از عمل به مراجعین خود ارائه میدهد.

اسکار بینی چیست؟

اسکار بینی به وضعیتی اطلاق می‌شود که در زمان بهبودی زخم یا جراحت در ناحیه بینی، بافت‌های سفتی در این ناحیه ایجاد می‌شوند. این بافت‌ها به عنوان جایگزین برای بافت‌های طبیعی پوست عمل می‌کنند. اسکار بیشتر در زخم‌هایی ایجاد می‌شود که ناشی از جراحات یا تصادفات بر روی پوست باشند.

در طی فرآیند بهبودی، زخم‌های بافت استخوانی معمولاً به خوبی ترمیم می‌شوند و اسکاری ایجاد نمی‌کنند. اما بافت‌های گوشتی بیشتر تمایل دارند که جای اسکار ایجاد کنند. این اسکارها تمایل دارند که غدد عرق و فولیکول مو در ناحیه مورد نظر رشد نکنند و مقاومت کمتری در مقابل اشعه ماورا بنفش داشته باشند.

اگر در حال حاضر از اسکار بینی رنج می‌برید و به دنبال یک جراحی بینی مطمئن و کارآمد هستید، تیم تخصصی دکتر سید محمد طالب زاده مشاوره کاملی قبل از عمل بینی به مراجعین خود ارائه میدهد.

اسکار بینی

کادر مجرب دکتر سید محمد طالب زاده مشاوره کاملی در مورد جراحی بینی گوشتی به مراجعین خود ارائه میدهد.

آیا مایلید درباره دکتر سید محمد طالب زاده بهترین جراح بینی رشت بیشتر بدانید ؟

در این مقاله همراه ما باشید

انواع اسکار بینی یا زخم بینی

انواع اسکار بینی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. اسکار هیپرتروفیک:

زمانی که جراحت‌ها در حال بهبودی باشند و تولید کلاژن بیش از حد رخ دهد، اسکار هیپرتروفیک ایجاد می‌شود. این نوع اسکار باعث برجستگی‌های قرمز رنگ بر روی پوست می‌شود که مانند گوشت اضافه به نظر می‌آید. این اسکارها می‌توانند ظاهر ناپسندی روی پوست ایجاد کنند.

  1. اسکار آتروفیک:

وجود برخی از زخم‌ها، مانند زخم آبله مرغان، باعث ایجاد اسکار آتروفیک می‌شود. ظاهر این اسکارها شبیه به سوختگی پوست با اشعه نور خورشید است و باعث از بین رفتن بافت‌های زیر پوست و عضله‌ها می‌شود.

  1. اسکار کلوئید:

این نوع اسکار اکثراً در افراد سیاه‌پوست رخ می‌دهد و معمولاً با درد و خارش همراه است. این اسکارها گاهاً به صورت تومور نیز بر روی پوست ظاهر می‌شوند.

پیشگیری از اسکار بینی بعد از بخیه

برای پیشگیری از اسکار بینی بعد از بخیه، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

  • دقت در انتخاب جراح متخصص:

انتخاب یک جراح ماهر و با تجربه در زمینه رینوپلاستی از اهمیت بالایی برخوردار است. تحقیقات دقیقی انجام دهید و از تجربه و دستاوردهای پزشک اطمینان حاصل کنید. این انتخاب می‌تواند تأثیر مهمی در کاهش احتمال ایجاد اسکار داشته باشد.

  • عدم مصرف دخانیات و الکل:

از چند هفته قبل و بعد از جراحی، به مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید. مصرف این مواد می‌تواند به روند بهبودی و تشکیل اسکار تأثیر منفی بگذارد.

  • پیروی از توصیه‌های پزشک:

توصیه‌های پزشک پس از عمل را با دقت رعایت کنید. این شامل مصرف داروها، مراعات خاص در مراقبت از بخیه‌ها و توجه به نکات تغذیه می‌شود.

  • رعایت توصیه‌های پزشک برای رژیم غذایی:

رژیم غذایی حاوی پروتئین و ویتامین‌ها می‌تواند فرآیند بهبودی را تسریع دهد. مصرف میوه‌ها، سبزیجات، و مایعات به میزان کافی مفید است.

  • خودداری از معرض نور آفتاب:

در دوره بهبودی، از معرض نور آفتاب به مدت طولانی خودداری کنید، زیرا این نور می‌تواند بر روند بهبودی و شکل‌گیری اسکار تأثیر داشته باشد.

  • ارتباط مستمر با پزشک:

هر مشکل یا سوالی که پس از جراحی برای شما پیش آید، را با پزشک خود مطرح کنید. ارتباط مستمر با پزشک می‌تواند به سرعت و کیفیت بهبودی کمک کند.

 

درمان اسکار بینی با دکتر سید محمد طالب زاده

روش‌های متعددی برای درمان اسکارهای بینی وجود دارد که این روش‌ها به صورت خانگی و یا در محیط کلینیکی قابل اجرا هستند. نتایج حاصل از روش‌های خانگی به نسبت روش‌های کلینیکی ممکن است کمتر باشد، اما هزینه‌های آنها بسیار پایین‌تر از درمان‌های کلینیکی می‌باشد. انجام روش‌های خانگی نیاز به مدت زمان طولانی‌تری دارد؛ اما برخی از روش‌های کلینیکی ممکن است با یک جلسه نیز به نتایج قابل قبولی منجر شوند.

گاهی اوقات پزشکان متخصص از ترکیب چند روش برای دستیابی به نتایج بهتر استفاده می‌کنند. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • درم آبریژن: در این روش، از سمباده برای تراشیدن لبه‌های اسکار استفاده می‌شود تا به تحریک کلاژن سازی در ناحیه مورد نظر منجر شود. این عمل به وسیله‌ی یک ابزار خاص انجام می‌شود و سپس برای جلوگیری از تولید مجدد اسکار، ناحیه مورد نظر کورتون (کورتیزون) تزریق می‌شود.
  • استفاده از ورقه‌های سیلیکونی: در مراحل اولیه ایجاد اسکار، از ورقه‌های سیلیکونی برای اعمال فشار موضعی در ناحیه مورد نظر استفاده می‌شود تا جلوی ایجاد اسکار بزرگ‌تر گرفته شود.
  • میکرونیدلینگ: این روش از دستگاه‌های درمارولر یا میکرونیدلینگ برای تحریک کلاژن سازی در ناحیه درمان شده استفاده می‌کند. این تاثیر مثبت بر روی زیبایی پوست و از بین بردن اسکار دارد.
  • تزریق موضعی آمپول کورتون: این درمان باعث می‌شود بافت اسکار با بافت‌های اطراف پوست هم سطح شود. تزریق کورتون در این نواحی موجب کوچک شدن و هم سطح شدن اسکار می‌شود.
  • تزریق فیلر: با تزریق فیلر، اسکارهایی که به صورت فرو رفته بر روی پوست ظاهر شده‌اند، ترمیم شده و هم سطح سایر قسمت‌های پوست می‌شوند.
  • لیزر درمانی: این روش با استفاده از گرما و نور، سلول‌های آسیب دیده پوست را از بین می‌برد و پوست سالم جایگزین پوست آسیب دیده می‌شود. معمولاً برای درمان اسکارهای آتروفیک و هیپرتروفیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لایه برداری شیمیایی: این روش با استفاده از لایه بردارهای شیمیایی سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و جایگزین سلول‌های سالم می‌شود.
  • استفاده از کرم و پماد: برخی از پمادها و کرم‌ها بدون نسخه در داروخانه‌ها در دسترس هستند که می‌توانند به از بین بردن جای اسکار بر روی بینی کمک کنند.
  • سابسیژن: برای جدا کردن بافت‌های آسیب دیده در اسکارهایی که دارای عمق متوسط هستند، از روش سابسیژن استفاده می‌شود.
  • تزریق پی آر پی: پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت، باعث افزایش رگ‌های خونی تازه در ناحیه درمان می‌شود و کمک به بهبود سریعتر پوست می‌کند.
  • فشار درمانی: برخی اوقات از باند کشسان برای کاهش اندازه اسکارها و پیشگیری از ایجاد اسکار استفاده می‌شود.
  • کرایوتراپی: این روش از نیتروژن مایع برای منجمد کردن جای اسکار استفاده می‌کند. استفاده از این روش در مراحل اولیه تشکیل اسکار ممکن است توقف رشد اسکارها و صاف شدن بافت اسکار را موجب شود، اما ممکن است تغییر رنگ پوست را نیز ایجاد کند.هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب بهترین روش بستگی به ویژگی‌های اسکار، عمق آن، و نیازهای فرد مربوطه دارد. همچنین، بهتر است هر گونه تصمیم در خصوص درمان با توجه به مشورت با پزشک متخصص انجام شود.

رزو دکتر سید محمد طالب زاده

اسکار بینی بعد از عمل

گاهی از روش جراحی برای حذف اسکارها استفاده می‌شود، که در این روش، اسکار موجود برداشته شده و سپس ناحیه موردنظر با استفاده از نخ‌های بسیار ظریف ترمیم می‌شود. این روش جراحی به خوبی برای درمان اسکارهای بینی اثربخش است و گاهاً با عمل جراحی همراه شده و از روش‌های پیشرفته‌تر مانند لیزر، میکرودرم آبریژن، و استفاده از ورقه‌های سیلیکونی بهره‌مند شده و نتایج بهتری به دنبال دارد.

در مورد اسکار بینی پس از عمل جراحی یا رینوپلاستی، عوارض برای بسیاری از افراد بسیار کم است، زیرا خونرسانی در ناحیه صورت و بینی نسبتاً قوی است و احتمال ایجاد اسکار در این نواحی کاهش یافته است. همچنین، استفاده از داروهایی مثل ژل سیلیکون و ویتامین C پس از جراحی، به طور قابل توجهی در بهبود و ترمیم زخم‌ها تأثیرگذار است.

هزینه درمان اسکار بینی با بهترین جراح بینی رشت

همان‌طور که پیشتر بیان شد، انواع مختلفی از روش‌های درمان اسکار بینی وجود دارند، و به هنگام تصمیم‌گیری درباره بهترین روش برای درمان یک اسکار، انواعی از عوامل موثر بر هزینه درمان در نظر گرفته می‌شوند. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد این عوامل خواهیم پرداخت.

  • نوع روش درمانی:

نوع روش انتخابی برای درمان اسکار می‌تواند به صورت خانگی یا کلینیکی باشد. روش‌های کلینیکی ممکن است از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری بهره ببرند که نتایج بهتری به همراه داشته و همچنین هزینه درمان را افزایش دهند.

  • تخصص و تجربه پزشک:

میزان مهارت و تجربه پزشک انتخابی در درمان اسکار بسیار مؤثر است. پزشکان با تجربه و ماهر ممکن است عملکرد بهتری داشته باشند، اما این موضوع ممکن است به هزینه درمان نیز افزوده شود.

  • موقعیت جغرافیایی کلینیک:

مکان جغرافیایی کلینیک نیز می‌تواند به عنوان یک عامل مؤثر در هزینه درمان محسوب شود. کلینیک‌های واقع در مناطق با هزینه زندگی بالا ممکن است هزینه درمان بیشتری داشته باشند.

  • نوع خدمات ارائه شده:

ارائه خدمات بهداشتی و کیفیت خدمات دریافتی نیز می‌تواند هزینه را تحت تأثیر قرار دهد. کلینیک‌هایی که استانداردهای بهداشتی را رعایت کرده و خدمات با کیفیت ارائه می‌دهند، ممکن است هزینه درمان بیشتری داشته باشند.

  • میزان گستردگی اسکار:

میزان گستردگی و عمق اسکار بر روی بینی نیز می‌تواند نقش مهمی در هزینه درمان اسکار ایفا کند. اسکارهای گسترده‌تر و با عمق بیشتر نیازمند جلسات درمانی بیشتر و زمان بیشتری هستند که این موضوع می‌تواند هزینه را افزایش دهد.

در نهایت، افراد قبل از تصمیم‌گیری درباره درمان اسکار بینی، بهتر است با پزشک متخصص خود مشورت کنند و بر اساس وضعیت خود، بهترین گزینه را انتخاب کنند.

اسکار بینی

آیا دوست دارید درباره هزینه جراحی بینی1402 بیشتر بدانید ؟

در این مقاله همراه دکتر سید محمد طالب زاده باشید 

معایب درمان اسکار روی بینی

روش‌های مختلف درمان اسکار بینی، هر یک با عوارض خود همراه هستند که در انتخاب روش مناسب باید مورد توجه قرار گیرند.

  • تزریق کلاژن:

– افزایش حساسیت و واکنش‌های آلرژیک به عنوان یک عارضه احتمالی.

  • استفاده از مواد بی حس کننده:

– حساسیت نسبت به مواد بی حس کننده ممکن است بروز کند.

  • لیزر دی اکسید کربن:

– میزان عوارض بالا، اما نتایج مطلوب.

– استفاده از لیزرهای غیرمخرب عوارض کمتری دارد اما نتایج ممکن است کمتر مؤثر باشد.

  • رتینوئید های موضعی:

– حساسیت به نور خورشید بعد از درمان.

– ایجاد مشکلات پوستی به دلیل حساسیت نسبت به اشعه خورشید.

  • میکرونیدلینگ:

– کبودی نقاط کوچک، لختگی خون، و خونریزی پوستی ممکن است ایجاد شود.

– پوست ممکن است پس از درمان مدتی حساسیت، خارش و سرخی نمایان شود.

  • لیزر درمانی:

– احساس درد و سوزش پس از درمان.

– احتمال عفونت در ناحیه درمان.

– نادر بودن این عارضه ولی در صورت ادامه داشتن درد و سوزش، نیاز به مشاوره پزشکی دارد.

  • محدودیت‌های استفاده:

– برخی از روش‌های درمانی مناسب برای افراد با شرایط خاص نیستند.

توجه به این معایب و مزایای هر روش و مشاوره با پزشک قبل از تصمیم‌گیری، به افراد کمک می‌کند تا روش مناسبی را با توجه به شرایط و تجربه‌های شخصی خود انتخاب کنند.

مزایای درمان اسکار بینی

  • تقویت اعتماد به نفس:

استفاده از روش‌های درمانی باعث بهبود جای زخم و اسکار می‌شود، که این بهبود در ظاهر فیزیکی گاهی تأثیر مثبتی بر اعتماد به نفس افراد دارد.

  •  نتایج فوری:

برخی از روش‌های درمانی، مانند تزریق فیلر و کلاژن، دارای نتایج فوری هستند. بلافاصله پس از جلسه درمانی، تحولات قابل‌مشاهده‌ای در پوست ایجاد می‌شود.

  •  زمان درمان کوتاه:

بسیاری از روش‌های درمانی نیاز به زمان کمی دارند و اکثراً در یک جلسه درمانی کوتاه انجام می‌شوند.

  •  دوره نقاهت کوتاه:

بیشتر روش‌های درمانی دارای دوره نقاهت کوتاهی هستند. فرد بلافاصله پس از درمان، به فعالیت‌های روزمره خود باز می‌گردد. با انجام مراقبت‌های پس از درمان و پیش از آن، تسریع در بهبود و کاهش عوارض ممکن است.

این مزایا نشان‌دهنده اهمیت و انعطاف پذیری روش‌های مختلف درمان اسکار بینی است که به افراد امکان می‌دهد با توجه به نیازها و شرایط خود، بهترین گزینه را انتخاب کنند.

چه زمانی برای رفع اسکار باید به پزشک مراجعه شود؟

هرگونه اسکاری که برای شما مشکل ایجاد کرده یا به شدت آزاردهنده است، نیازمند مشاوره و ارزیابی پزشکی است. در موارد خاصی همچون اسکارهای بینی که با درد، عفونت یا برجستگی های نامطلوب همراه هستند، بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. به عنوان مثال:

  • درد:

اگر اسکار بینی باعث درد یا مزاحمت شده و درد به طور مداوم ادامه دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

  • عفونت:

اگر در ناحیه اسکار علائم عفونت، مانند تورم، گرمی، قرمزی، یا ترشح غیرمعمول مشاهده می‌شود، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

  • برجستگی‌های ناشایسته:

اگر برجستگی‌های غیرمعمول، ناشایسته یا خطرناک در ناحیه اسکار دیده می‌شود، این ممکن است نشانه موارد جدی مانند سرطان پوست باشد که نیاز به ارزیابی تخصصی دارد.

  • آزار روحی:

اگر اسکار به شما آزار روحی می‌آورد و اعتماد به نفس شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مشاوره با پزشک یا متخصص زیبایی می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

به طور کلی، هرگونه تغییر در ناحیه اسکار که موجب نگرانی می‌شود، بهتر است تا زودتر به پزشک مراجعه شود تا اقدامات لازم برای ارزیابی و درمان انجام شود.

 

سوالات متداول با دکتر سید محمد طالب زاده

چگونه می‌توان اسکار بینی را پس از عمل جراحی بهبود داد؟

  • استفاده از روش‌های جراحی پیشرفته و مراقبت‌های پس از جراحی به همراه استفاده از مواد ترمیم‌کننده.
زمان مناسب برای مراجعه به پزشک درمان اسکار بینی چه زمانی است؟

  • اگر اسکار مشکلات یا علائم عفونت ایجاد کند، بهتر است فوراً به پزشک مراجعه شود.
چه نکاتی در انتخاب پزشک برای درمان اسکار بینی باید مد نظر قرار گیرد؟

  • انتخاب پزشک با مهارت و تجربه در زمینه درمان اسکار بینی.
 آیا از درمان‌های خانگی برای اسکار بینی استفاده می‌شود؟

  • بله، اما در صورت نداشتن نتایج مطلوب، مراجعه به پزشک توصیه می‌شود.

کلام آخر:

برخی درمان‌های خانگی برای رفع اسکار وجود دارند که نیازمند زمان زیادی برای بهبود و کسب نتایج رضایت‌بخش هستند. در صورتی که از این درمان‌ها نتایج مثبتی به دست نیاورده‌اید، توصیه می‌شود به پزشک متخصص مراجعه کنید. قبل از انتخاب شیوه درمانی، یک جلسه مشاوره برای شما تعیین می‌شود. در این جلسه، میزان انتظارات شما از درمان و هزینه مورد نظرتان را با پزشک به اشتراک بگذارید.

پزشک با توجه به انتظارات و بودجه شما، بهترین روش درمانی را برای شما انتخاب می‌کند. باید توجه داشت که رفع کامل اسکار با استفاده از این شیوه‌های درمانی ممکن نیست. اما استفاده از این روش‌ها می‌تواند به کاهش اندازه اسکار و کاهش درد آن منجر شود. برای به دست آوردن نتایج مطلوب، انتخاب پزشک متخصص نیازمند دقت و حساسیت زیادی است تا نتایج رضایت‌بخشی با هزینه پرداختی به دست آید.

اسکار بینی

با افتخار اعلام می‌کنیم که خدمات جراحی زیبایی بینی با کیفیت عالی و توسط تیم متخصص و با تجربه ما در بیمارستان تخصصی پارس رشت ارائه می‌شود. جراحی زیبایی بینی یکی از پرطرفدارترین روش‌ها برای بهبود ظاهر و افزایش اعتماد به نفس می‌باشد.

مشاوره رایگان قبل از جراحی به شما فرصت می‌دهد تا خواسته‌ها و انتظارات خود را با تخصصی‌های زیبایی ما در میان بگذارید تا بهترین نتیجه را بدست آورید. پس از انجام جراحی زیبایی بینی، تیم دکتر طالب زاده با انجام مراقبت‌های تخصصی و پس از عمل، سعی در حفظ و بهبود نتایج جراحی و کاهش ممکنه عوارض دارد.

انتخاب بیمارستان تخصصی پارس رشت برای جراحی زیبایی بینی، به شما اطمینان می‌دهد که شما در دستان تیمی متخصص، با تجربه و در محیطی ایمن و با کیفیت قرار خواهید گرفت. ما به عنوان تیم پزشکی با افتخار به شما کمک می‌کنیم تا به دلایل بیشتری برای خنداندن و خوشحالی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *